Més informació [ Detall d'activitat

 
1001000511   El pregó dels infants a les festes de Santa Eulàlia
2016-2017   Taller. Educació Primària
  
   25/10/2016 - 25/5/2017 (15 hores) de 17:30h a 19:30h
   Lloc per determinar
    (Catalunya) 
  
Format   Presencial
Organització   Consorci d'Educació de Barcelona
  
  
  
Inscripció   12/09/2016 - 28/09/2016
  
Descripció i   Metodologia:   Aquesta activitat és un projecte educatiu i de promoció de la participació activa de l’alumnat d’educació primària de la ciutat. Durant el mes d’octubre, l’aula serà l’espai on l’alumnat reflexionarà sobre la seva relació amb la ciutat. Amb el suport de la proposta didàctica, l’alumnat analitzarà durant dues sessions el dret i el deure a participar a la ciutat i els mecanismes de participació democràtica que té al seu abast, tot analitzant-los des de la seva mirada i interessos per desprès fer propostes per l’adequació d’aquests instruments a les seves necessitats i capacitats. Per ampliar el coneixement adquirit en la seva pròpia experiència i desenvolupar la seva consciència de ciutadania activa, l’alumnat descobrirà el paper de les institucions a la vida dels barcelonins i barcelonines i analitzarà com hi pot participar. Durant la trobada intercentres, les autoritats municipals transmetran l’encàrrec d’elaborar el Pregó de les festes de Santa Eulàlia, que posteriorment serà llegit públicament davant de les autoritats. Es treballaran diferents eixos temàtic vinclats al dret dels infants a la participació i els mecanismes de participació de que es dota l’Ajuntament per garantir l’exercici d’aquest dret a la seva c ciutadania. En funció del volum de grups/aules participants del programa, es crearan els grups de treball intercentres per treballar aquests eixos a través del treball a classe i el treballa one-line amb la resta de companys d’altres centres. Durant els mesos de novembre, desembre i gener es construirà el pregó que es llegirà el dia de Santa Eulàlia. Aquest pregó esdevindrà una obra de creació col•lectiva i representativa dels infants de Barcelona. Finalment, els centres d’un mateix territori (districte) concretaran de forma col•laborativa la creació d’un manifest i una proposta audiovisual, on aterrarà els temes treballats al seu context immediat. Aquesta feina final es compartirà amb els representants polítics del districte en format d’audiència pública els infants podran interpel•lar-los i fer-los arribar les seves propostes, suggeriment o queixes.
  
Objectius   -Afavorir la reflexió i facilitar recursos educatius, específics i pràctics, als docents dels diferents centres participants sobre la temàtica del programa.
-Fomentar en l’alumnat dels centres d’educació primària que participen (3r, 4t i 5è, també d’educació especial), l’interès i estima per la seva ciutat, i permetre als nois i noies compartir propòsits i coneixements, per exercir el dret ala participació, alhora que treballar la competència lingüística, la digital i la social i ciutadana.
  
Continguts   Per generar la reflexió en relació als drets individuals i col•lectius i les institucions democràtiques pròpies de la ciutat, i alhora estimular la presa de compromisos des de la perspectiva de ciutadania activa, plantegen una metodologia basada en el reconeixement dels infants com a ciutadans de ple dret, que també tenen uns deures associats. Així, se’ls convida per part de les autoritats a prendre la paraula i exposar els seus compromisos amb la ciutat per enriquir i millorar les oportunitats de construir una ciutat més cívica, compromesa i solidaria.
En aquest curs 2016-2017, es planteja que l’alumnat conegui el paper de les institucions polítiques i de participació ciutadana de Barcelona davant la realitat tant punyet com de les persones refugiades.
La tria d’aquest eix de treball respon a la necessitat de donar resposta a la preocupació de l’alumnat davant aquesta realitat emergent, reflectit tant en el Pregó dels Infants com en els diferent manifestos llegits als districtes de la ciutat.
A través del treball dels diferents grups a l’aula, la trobada entre els diversos centres participants i un espai de comunicació virtual els infants compartiran mirades, propòsits, interessos i compromisos sobre la situació d’aquest col•lectiu, tot posant en valor la Convenció dels Drets dels Infants i les actuals vulneracions.
La metodologia dissenyada incideix en la convivència i la participació a la ciutat, enfocant els processos de reflexió i construcció d’opinió a través de dinàmiques que afavoreixen la corresponsabilitat i la implicació de l’alumnat en la millora del seu entorn, alhora que descobreixen el paper de les institucions, ONGs entitats i persones que treballen per a la ciutadania.
  
Avaluació   .....
  
Requisits de  certificació   Assistir al 80% de les sessions presencvials
  
Persones  destinatàries   Professorat de 3r, 4t i 5è d’educació primària, també d’educació especial
  
E-mail   jcanoe@bcn.cat
  
  
Calendari  
 Sessió 1   dimarts   25/10/2016   1730   1930 
 Sessió 2   -   -   -   - 
 Sessió 3   dijous   25/05/2017   -   - 
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent